Aktuálně

Proč jídelna vaří hrachovou kaši

 

Mnozí strávníci školních jídelen, včetně rodičů a učitelů, se domnívají, že kuchařky vaří jídla, jak uznají za vhodné. A vedoucí jídelen nedokážou vysvětlit, že to tak není. Přijměte zavděk dnešním článkem, který vám představuje některé možnosti, jak strávníkům tuto problematiku představit.
 
 

Školní jídelna má svou činnost a úkoly docela přesně popsány v legislativě, nebo se to z ní alespoň dá odvodit. Podobně jako škola má v Rámcovém vzdělávacím programu popsány znalosti, které mají děti získat v jednotlivých obdobích školní docházky, má i školní jídelna v právních předpisech stanoveny určité ukazatele, které její strava musí splňovat.

Co prakticky znamenají výživové normy

 

Školský zákon jídelně v § 122, odst. 4 přikazuje dodržovat určité nutriční parametry stravy: „Školní stravování se řídí výživovými normami.“ Ty jsou připraveny pro jednotlivé věkové kategorie strávníků a určují, jaká množství potravin je třeba měsíčně spotřebovat v zadaných skupinách.

Ve výživových normách se například dozvíme, že každý strávník ve věku nad 15 let má za měsíc zkonzumovat v obědech kolem 20 dkg luštěnin. Čtenář, který doma vaří a luštěninám se nevyhýbá, si jistě dokáže domyslet, jak se takové množství odrazí ve skladbě jídelníčku. Představuje to dvě luštěninová jídla za měsíc a nějaké polévky k tomu. Bude-li luštěninový pokrm pouze jeden, pak polévka tohoto druhu musí být každý týden a ještě to možná nebude stačit. Pokrmy z čočky, hrachu, cizrny, fazolí sice nepatří ve školách k oblíbeným, ale je nutné je do jídelníčku zařazovat.

Z norem rovněž vyplývá, že součástí obědů by mělo být za měsíc asi 2 kg zeleniny a 1,8 kg ovoce na strávníka. To není právě málo a praktickým dopadem je, že tyto potraviny musí být v jídelníčku téměř denně. Pro mnohé evropské národy je to zcela běžné a jejich děti si zeleninu samy, bez nucení a ve velkém nandávají na talíř. Není to výzva i pro nás?

Jídelna nemá jen nasytit děti

 

Navíc platí ještě další ustanovení školského zákona – § 7 popisuje školní jídelnu jako zařízení, jež „poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí.“ Z něho vyplývá, že školní jídelna má povinnost strávníky nejen nasytit, ale že má také doplňovat vzdělávání ve třídách. Jak a v čem? Např. v oblasti potravin, biologie, výchovy ke zdraví, zeměpisu apod. Uplatňování výživových norem tedy musíme chápat nejen jako plnění požadavků práva, ale i jako doplnění školní výuky.

Chcete pár příkladů?

  1. Čočka nakyselo se neobjevuje v jídelníčku jen z důvodu dodržení výživových norem, ale i proto, že odkazuje na výuku biologie a strávníkům ukazuje, že existuje strava rostlinná a živočišná a že luštěniny jsou významnou skupinou potravin.
  2. Když je v jídelně na oběd fazolový guláš, není na vině nedostatek invence kuchařek, které „už neví, co by vařily.“ Do jídelníčku se zařazuje i proto, aby doplnil hodiny zeměpisu a ukázal, že fazole se nejí jenom u nás, ale že ve spoustě zemí tvoří podstatnou část stravy jejích obyvatel.
  3. Konzumují-li strávníci cizrnu na paprice, navazují na hodiny dějepisu a připomínají si, že luštěniny byly pravidelnou součástí stravy našich předků.

Jde o zdraví nás všech

 

Když jídelna uvaří hrachovou kaši a nepřidá k ní klobásu, jak dříve bývalo zvykem, není to proto, aby naštvala pana ředitele. Podobně když odmítá podávat uzeniny nebo uzené maso, není to její pouhý rozmar. Jen v duchu pokynů školského zákona takto doplňuje hodiny výchovy ke zdraví a snaží se žáky upozornit na přemíru soli v uzeninách a vůbec ve stravě. Ta se podepisuje na jejich zdraví a vede k významnému množství nemocí srdce a cévní soustavy. Oběd bez uzeniny je také připomínkou toho, že náhlé srdeční příhody mladých lidí ve věku 20 a 30 let nejsou dnes již žádnou výjimkou.

V České republice se konzumuje hodně soli. V jiných evropských zemích se solí podstatně méně a vy, kdo navštěvujete příbuzné v zahraničí nebo častěji pobýváte v cizině, to můžete dobře posoudit. Tamní jídla přitom nejsou nechutná, jak občas tvrdí strávníci českých jídelen, když dostanou jídlo, které je sice ochucené, ale jinak než za pomoci soli.

Výživové normy ve školním stravování tedy musíme posuzovat i z těchto pohledů a ne je pouze kritizovat, jak je nyní obvyklé, a to i mezi vedoucími jídelen. Také je potřeba výživové normy strávníkům vhodně představovat a přibližovat, a ne strávníkům pouze tvrdit „nařizuje nám to vyhláška“.

Ing. Pavel Ludvík – redakce portálu Jídelny.cz

 
 
  • Vážení rodiče, 
dne 12.4.2017 proběhla v naší školní jídelně kontrola z Krajské hygienické stanice Brno, která se zaměřila mimo jiné i na složení jídelníčku a dodržování nutričního doporučení Ministerstva zdravotnictví ČR. 
 
V příloze se můžete seznámit s výsledným záznamem z šetření:
 
 
  •  
  • CO BY SE V JÍDELNÁCH MĚLO SERVÍROVAT????
  •  
  •  
  •  
  • Vážení rodiče, nezapomínejte, prosím, na Vaši povinnost odhlašovat v případě nepřítomnosti ve škole své děti ze stravování! 
 
 
  • Informace o skladbě jídelníčku  

 

Vážení rodiče,

 

možná jste při pročítání jídelního lístku naší školní jídelny byli překvapeni rozmanitými novými pokrmy, které se v některých případech nepodobaly jídlům, na které jste zvyklí. Možná vám tyto pokrmy přišly neobvyklé a neznámé, neboť neobsahovaly jako doplněk vejce či uzeninu, ale byly kombinovány se zeleninou či obilovinou. Možná vás nebo vaše děti tento typ oběda i trochu popudil, protože neodpovídal představě o plnohodnotném pokrmu. Vězte však, že doporučení ohledně pokrmů se v mnohém změnilo. Často nám chybí zdroje vláknin a vitamínů, mnohdy máme přebytek tuků a bílkovin. Například luštěniny ve větším množství se hůře a pomaleji tráví. Pokud pak talíř plný luštěnin doplníme ještě uzeninou nebo plnou porcí masa, pokrm se jako celek stává velmi náročným na trávení. Z výživového hlediska není ani příliš vhodné kombinovat v jednom pokrmu dva bohaté zdroje bílkovin, tedy maso a luštěninu.

 

Školní stravování v naší republice má již mnohaletou tradici. V letošním roce zaznamenáváme změny, na které musíme reagovat. Ať to jsou alergeny, které uvádíme na jídelníčku, tak i nové pohledy na skladbu stravy, zařazování nových potravin a také jejich kombinace. V platnost vstoupila novelizace vyhlášky o školním stravování, která řeší např. diety nebo tolik diskutovaný spotřební koš. Ministerstvo školství i zdravotnictví, Česká školní inspekce v tuto chvíli pracují na metodických pokynech, které ulehčí aplikaci vyhlášky do praxe.

 

Do jídelníčku již nyní postupně vkládáme méně obvyklé potraviny jako je bulgur, kuskus, cizrna, soja, červená čočka apod. Budeme více zařazovat zeleninu a ovoce, celozrnné pečivo. Ze stravování jsou vyřazovány uzeniny (kromě šunky). Pitný režim v ZŠ a MŠ je zajištěn nabídkou slazených nápojů i neslazené pitné vody. Před sladká a luštěninová jídla se nebudou dávat masové polévky a bude snížena denní dávka bílkovin (např. k luštěninovému hlavnímu jídlu nebude už podáváno vejce ani maso).

 

Luštěniny jsou pro lidský organizmus velmi hodnotnou potravinou a naším společným úkolem by mělo být naučit děti luštěniny konzumovat jako běžnou součást stravy. Snažme se tedy děti spíše motivovat k jejich konzumaci, třeba i tím, že spolu s dětmi doma vyzkoušíme nějaký méně obvyklý luštěninový pokrm, který si najdeme na mnohých portálech o vaření. Je to lepší, než potomka negativně upozorňovat na neobvyklé pokrmy či jejich kombinace ve školní jídelně, jenom proto, že jsou pro nás neznámé či neobvyklé.

 

 

  • V sekci Alergeny jsou uvedeny informace k uvádění alergenů, které je od 13.12.2014 pro školní jídelny povinné.

 

 

 

 

 

Renata Chmelíková
vedoucí stravování MŠ Sokolnice